Březen 2012

Jóga prstů (4.část)

7. března 2012 v 13:11 Jóga (hathajóga, mudry, mantry, jóga smíchu atp.), čchi kung a další čínské cvičení Falun Gong




DNES NAPOSLEDY
se setkáváme s knihou paní Olgy Krumlovské Jóga rukou.
Tím, že jsem vám zde představila několik pozic rukou, mimochodem opravdu dobře v této knize popsaných, věřím, že vás kniha zaujme natolik, že zatoužíte po tom, aby byla vaším každodenním průvodcem.
V této knize nejsou popsány jenom pozice (mudry) rukou, ale také pozice nohou, důležité body na obličeji a jejich masírování. Tyto jsou stejně skvěle popsány jako mudry rukou.

Ukážeme si opět pár pozic rukou, které jsou vhodné jednak jako meditační pozice rukou a potom samozřejmě také jako pozice léčivé. Tyto mudry lze používat při léčení určitých obtíží, které máme, ale také jako prevenci proti nemocem a zdravotním potížím. To, že se mudry léčivé mají držet 45 minut denně jsme si už řekli. Znovu tedy ještě zopakujeme, že lze tuto dobu rozdělit na tři až čtyři doby kratší, po které mudru - pozici ruky, nebo rukou denně držíme. Samotné vyzkoušení pozic je už na vás. Já mám dobré zkušenosti jak s jógou rukou, tak především se samotným cvičením a praktikováním jógy jako takové. Dobré výsledky zaznamenává také akupresura, a to se zde ani nezmiňuji o akupunktuře.


POZICE RUKOU



Pomáhá při obezitě, zmírňuje potíže se štítnou žlázou, podporuje účinnost diet. Má velký vliv na vůli a schopnost vypořádat se s problémy. Posiluje mentální stránku, napomáhá soustředění a zlepšuje duševní schopnosti. Pomáhá se učit, tvořit a přesně formulovat myšlenky písemně i ústně.

Pozici vytvoříme tak, že palcem, ukazováčkem a prostředníčkem pravé ruky uchopíme prostředníček levé ruky a nejprve zlehka stlačíme a pak jemně masírujeme poslední článek prstu. Malíček a prsteníček pravé ruky jsou natažené, malíček levé ruky také, ostatní prsty levé ruky jsou přirozeně ohnuté, palec směřuje dopředu. Při procvičování je vhodné střídat obě ruce; účinnost cvičení podpoří pohybová terapie.



Působí proti kornatění tepen, zmírňuje křeče, má příznivý vliv na křečové žíly. Je vhodné ji procvičovat při problémech s žil ní nedostatečností, při nedostatku červených krvinek a také při překyselení organismu. Jako podpůrná pozice napomáhá při zlepšení pooperačního stavu.

Prsteníček a prostředníček ohneme do dlaně, malíček s ukazováčkem zůstanou vzpřímené a palec je zlehka zahnutý. Pravou ruku podpírá ukazováček levé ruky, palec stlačuje bod na zápěstí pravé ruky. Ostatní prsty levé ruky jsou přirozeně položené na hřbetě pravé ruky. Cvičení je vhodné doplnit každodenním polohováním nohou ve výšce.



Pomáhá při astmatu, sípání a senné rýmě. Může rovněž přispět ke zmírnění chrápání nebo dušení se během spánku. Je vhodná ke zmírnění problémů s nosními a krčními mandlemi a během nemoci mírní problémy s rýmou.

Tuto pozici je vhodné procvičovat dlouhodobě, a to nejen preventivně. Také při akutních problémech může toto postavení prstů rychle přinést úlevu. Pozici provedeme tak, že vtiskneme prsteníček a prostředníček do dlaně, malíček s ukazováčkem necháme vzpřímené. Palec je přitisknutý k ohnutým prstům tak, že odstává pouze jeho poslední článek. Vhodné je zapojit zároveň aromaterapii, nejlépe mátu nebo eukalypt. Pozici procvičujeme střídavě jednou a druhou rukou.



Je vhodná při rozedmě plic, dávivém kašli a zánětu průdušek. Podporuje také celý krevní oběh, zajišťuje efektivnější transport červených krvinek v těle, má tedy příznivý vliv na prokrvení až do konečků prstů.

Volně roztáhneme prsty levé ruky, prostředníček a prsteníček pravé ruky spojíme s palcem a malíček s ukazováčkem opřeme o levou ruku tak, že se malíček opírá o poslední článek ukazováčku levé ruky a ukazováček pravé ruky o tzv. univerzální bod ruky levé. Procvičování je vhodné doplnit jogínským dechovým cvičením, pokud to potíže dovolí, a podpořit aromaterapií (máta, eukalypt).



Pomáhá překonat cestovní horečku, nervozitu, rozladění a podrážděnost. Pozice umožňuje vypořádat se s každodenními drobnými problémy, které nás ubíjejí a berou sílu, pomáhá získat filozofický nadhled a povznést se nad problém.

Pozice je snadno proveditelná a zároveň velmi účinná. Pravou ruku otevřeme a všechny prsty natáhneme tak, aby se dotýkaly. Pouze palec lehce pokrčíme. Levou rukou uchopíme pravou ruku tak, že palec přiložíme na akupresurní bod (viz obrázek) a lehce tiskneme. Terapii lze podpořit jogínským dechovým cvičením a muzikoterapií.



Je účinná proti svědění a mykózám (plísním). Je vhodná pro léčbu lupénky, při odstraňování bradavic, při různých ekzémech, vyrážkách a při kopřivce. Působí dobře jako prevence těchto problémů. Dokáže také mírnit alergické reakce.

Roztáhneme prsty pravé ruky, pouze prsteníček a prostředníček jsou u sebe. Levou ruku sevřeme v pěst, ukazováček a prostředníček natáhneme a přiložíme konce těchto dvou prstů na akupresurní bod (viz obrázek) na zápěstí pravé ruky. Lehce tiskneme. Procvičování je vhodné doplňovat koupelí v soli z Mrtvého moře a aromaterapií (citron, pomeranč).



Příznivě působí proti plešatění, podporuje růst vlasů, snižuje lámavost nehtů. Zlepšuje hospodaření těla s minerály, napomáhá lepšímu vstřebávání vitaminů a minerálů. Dokáže regulovat nadměrné množství některého prvku nebo vitaminu v těle.

Široce roztáhneme prsty levé ruky, pravou ruku sevřeme v pěst a opřeme ji prostředním článkem ukazováčku o ukazováček levé ruky. Palce obou rukou se dotýkají a vyvíjejí proti sobě tlak. Účinky pozice může podpořit zvýšená konzumace vajec a působení ionizátoru.



Tlumí zvonění v uších, halucinace a neuralgii. Uklidňuje přecitlivělé smysly, snižuje vnímavost vůči cizím nepříznivým vlivům, jako jsou geopatogenní a psychosomatické zóny. Zvlášť pomáhá proti pocitu, že nás někdo pozoruje v prázdném bytě, nebo zbavuje dojmu, že máme doma duchy.

Pozice je jednoduchá a velmi účinná. Ohneme všechny prsty obou rukou kromě palců, které odstávají. Onhuté prsty potom spojíme tak, aby se vždy o sebe opíraly ukazováček s prostředníčkem a malíček s prsteníčkem. Mezi prsteníčky a prostředníčky musí být maximální odpor. Účinky pozice posílíme dechovým cvičením.



Je účinná proti skřípání zuby, uvolňuje křečovitost a napětí. Je vhodné ji procvičovat před spaním, kombinovat s dalšími terapiemi, zejména s jogínským dechovým cvičením a meditací. Účinky terapie zvýší ionizace. Pozice nastoluje klidný a kvalitní spánek. Je dobré ji alespoň na chvíli zaujmout kdykoli během dne při každém pocitu křečovitosti a napětí.

Je to velmi snadno proveditelná pozice. Napneme všechny prsty, přitiskneme je k sobě, pouze palce jsou ohnuté a směřují do dlaně. Pak obě ruce přiložíme k sobě tak, aby prsty každé ruky směřovaly opačně. Pozici můžeme podpořit dechovým cvičením a muzikoterapií. Vhodná je kombinace s masáží bodů na obličeji.



Mudra vlevo (č. 87) pomáhá při zánětu hrtanu. Je dobré ji cvičit po ránu, abychom se rozmluvili, vhodná je pro zpěváky, herce, moderátory, pomáhá jim rychleji se uvolnit a rozezpívat nebo rozmluvit. Je příznivá při péčbě všech problémů s hlasivkami, uvolňuje krk a zbavuje strachu z mluvení či zpívání.
Obě ruce sevřeme v pěst, poté sevření mírně povolíme a pěsti o sebe opřeme spodními články prstů. Palce přidržují ukazováčky a lehce je tisknou do dlaně.

Mudra vpravo (č. 88) působí příznivě na bolavé oči, záněty spojivek, zostřuje vidění. Je dobré ji spojit s jogínskými cviky na zlepšení zraku, které autorka uvádí v úvodu knihy. Pravidelné cvičení může přinést výrazné zlepšení zraku, nebo dokonce odstranění problémů. Vhodná je při úrazech oka, po operaci oka nebo při zákalu.
Při zákalu je ovšem vhodné o cvičení jogínských očních cviků je vhodné poradit se s očním lékařem. Cvičení mudry ruky neublíží samozřejmě v žádném případě.
Roztáhneme prsty levé ruky, k prostředníčku shora přiložíme tři prostřední prsty pravé ruky s tiskneme. Účinky lze podpořit masáží dalších akupresurních bodů, zejména na obličeji (uvedeny také v knize) a masáží krční páteře.



Mudra vlevo (č.99) je vhodná při změnách stravování, při dietách a potížích se zažíváním. Pomáhá překonat zejména několik prvních kritických dní, než si organismus přivykne na dietu. Snižuje pocit chuti a dodává touhu zlepšit náš vzhled. Spolu s pozicemi ovlivňujícími trávení urychluje metabolismus a odchod nežádoucích zásob z těla.
Sevřeme obě ruce do pěstí, přiložíme je k sobě, vztyčíme ukazováčky a palce a tyto čtyři vztyčené prsty o sebe lehce opřeme. Prsty proti sobě vyvíjejí tlak, který střídavě zmenšujeme a zvětšujeme. Pozici bychom měli podpořit pravidelnými půsty a ranním pitím čisté vody na lačný žaludek.

Mudra vpravo(č.100) uvolňuje namožené svaly, příznivě ovlivňuje podvrtnutá a vykloubená místa. Je vhodná pro sportovce, její pravidelné procvičování je více chrání před případnými potížemi nebo drobnými zdravotními problémy způsobenými sportem. Je dobré ji procvičovat před dovolenou, a vždy pokud se chystáme sportovat.
Otevřeme levou ruku, prsty jsou vztyčené u sebe, pouze palec odstává. Na tyto prsty položíme čtyři prsty pravé ruky, které vyvíjejí na prsty levé ruky tlak. Palec pravé ruky je opřený z boku o zápěstí levé ruky. Účinky pozice je vhodné doplnit a posílit bylinnou koupelí spojenou s masáží postižené části těla.



Mudra vlevo (č.103) zvyšuje vnímavost, tříbí jasnozřivost a věštecké schopnosti. Je zvlášť vhodná pro všechny ty, kdo tvoří, potřebují fantazii a velkou představivost. Pomáhá hercům v jeich hereckém vyjádření a její procvičování může přinést velmi zajímavé nápady. Spolu s dalšími meditačními pozicemi je důležitá pro všechny, kdo chtějí nahlédnout do budoucnosti.
Opřeme o sebe prsteníčky a prostředníčky obou rukou. Tyto prsty jsou u sebe, malíčky zůstávají vztyčené, ukazováčky jsou ohnuté a opírají se o sebe, palec pravé ruky leží na palci levé ruky. Účinky lze opět podpořit meditací, dechovým cvičením, masáží akupresurních bodů na obličeji a muzikoterapií.

Mudra vpravo (č.104) uvolňuje napětí, potlačuje depresivní stavy a mírní přecitlivělost. Je to vhodná pozice pro citlivé nebo dlouhodobě nemocné jedince. Pomáhá také překonat těžké životní období, různá traumata, smutek ze ztráty milované bytosti a další psychické problémy. Dodává optimismus, víru v dobrý konec a sílu řešit.
Zaklesneme do sebe malíčky a prsteníčky obou rukou, prostředníčky jsou ohnuté a směřují doprostřed dlaně, ukazováčky jsou vztyčené a vzájemně se dotýkají svými konci, palce volně odstávají. Účinky pozice je dobré podpořit dechovými cvičeními, muzikoterapií (jasmín nebo rozmarýn).



Mudra vlevo (č.105) má příznivý vliv na náměsíčnost, labilitu a choulostivost. Její pravidelné procvičování urychluje adaptaci organismu vůči okolí. Je vhodná zejména ve chvíli, kdy jsme nuceni změnit domácí prostředí. Přináší schopnost rychleji se s okolím spřátelit a vyrovnat.
Ukazováčkem, palcem a prostředníčkem pravé ruky uchopíme prostředníček levé ruky, palec tiskneme směrem od těla, ukazováček s prostředníčkem opačným směrem. Prsteníček pravé ruky se opírá o malíček ruky levé. Ostatní prsty levé ruky jsou v přirozené, uvolněné poloze, malíček pravé ruky odstává. Účinky je dobré posílit dechovým cvičením.

Mudra vpravo (č.106) zmírňuje potíže při zácpě, hemeroidech a nedostatečné činnosti střev. Je to pozice vhodná ke kombinacemi s těmi, které mohou příznivě ovlivnit účinnost diet a podpořit hubnutí. Její pravidelné procvičování je výbornou prevencí proti rakovině sřev a dokáže do určité míry podpořit léčbu tohoto onemocnění.
Zatneme prsty levé ruky v pěst, pak ukazováček s prostředníčkem vztyčíme, k levé ruce přiložíme pravou ruku, také složenou v pěst, palec levé ruky položíme na palec pravé ruky vložený do dlaně. Prostředníček pravé ruky vložíme mezi vztyčený prostředníček a ukazováček levé ruky a lehce tiskneme bod mezi oběma prsty.






Ke cvičení je doporučen mnohdy poslech relaxační hudby. Tak jsem ji sem pro vás přidala, abyste ji nemuseli nikde hledat. Přeji pěkný poslech i cvičení pozic rukou.





G.Rossini - Kočičí duet

3. března 2012 v 0:47 Tady je pěkná hudba

Tady není třeba dodávat opravdu vůbec nic.



https://www.youtube.com/watch?v=0abfTrxjX-4