Září 2012

Protialergické dechové cvičení

19. září 2012 v 20:06 Jóga (hathajóga, mudry, mantry, jóga smíchu atp.), čchi kung a další čínské cvičení Falun Gong

ANUNASIKA BHASTRIKA

Je zaměřena k tomu, aby pročistila nejen partie nosu, ale také i přilehlých dutin a průduchů, které se nacházeji nad obočím, pod obočím a také podél nosu. Toto cvičení má i vedlejší vliv na celou oblast hlavy. Pokud uvedené pasáže nejsou v pořádku, nikdy nemůžeme správně dýchat a také nejsme zdraví. Anunasika bhastrika se používá pro pročištění a uvolnění těchto částí.

Způsob, který bude uveden, je nutno praktikovat po 6 dnů. První den děláme jeden okruh a každý další den další okruh přidáme, takže 6. den provedeme 6 opakovacích cvičení po sobě. To má svůj nervový systém. Během cvičení provádíme tzv. "Višnu mudru". Třetí prst (prostředník) pravé ruky opřeme do důlku nad kořen nosu, druhý (ukazovák) a čtvrtý (prsteník) prst sklopíme a to tak, abychom jimi mohli podle potřeby uzavírat pravou, nebo levou nosní dírku. První (palec) a pátý (malík) prst neohýbáme, ale zůstávají lehce napnuty a navíc je mírně tlačíme od sebe, takže představují písmeno V - začáteční písmeno již pojmenované mudry. Tyto dva prsty mají vztah k levé a k pravé polovině našeho těla, tj. k příslušnému nervovému i pránickému systému, zatímco prostřední prst nám poněkud usnadní výdech oběma dírkami nosu.

Cvičení začíná po hlubokém nádechu ve vzpřímené poloze, který provedeme nosem oběma průduchy. Každé kolo začíná tak, že rovněž i výdech je proveden oběma částmi nosu. Těchto výdechů je celkem 6 po sobě bez mezivdechu, pět cvičíme tak, že se předkláníme a vydechujeme 6x po sobě. Stejným způsobem pročistíme pravou nosní dírku. V této části vyřadíme levou nosní dírku jemným tlakem ohnutého čtvrtého prstu z boku. Je to opět 6 přerušovaných výdechů. Nádech se provádí jen tou částí, kterou provádíme výdech. Potom je na řadě levá nosní dírka, zatímco pravá je uzavřená. Následuje cvičení obou průduchů.

První den opakujeme 6 výdechů oběma nosními dírkami a to 6x po sobě, totéž děláme nejprve s pravou a potom s levou nosní dírkou. Končíme šesti výdechy oběmi nosními dírkami. První den tedy provedeme celkem 24 nádechů a 144 přerušovaných výdechů. Toto vše je jeden okruh.

Druhý den cvičíme vše 2x s vyjímkou poslední části (dýchání oběmi dírkami). Předcházíme tak tomu, abychom necvičili 2x po sobě 6 opakovaných nádechů a výdechů oběmi nosními dírkami.
Je samozřejmě dobré, když si dáte pod krk nějaký ručník. Toto cvičení je nutno provádět bez jakýchkoli zábran s ohledem na nečistoty, kterých se budete zbavovat. U vás, kteří máte potíže, se objeví jen malá část hlenu. Pátý a šestý den se však zbavíte velkého množství nečistoty. Budete šokováni tím, co zjistíte, že bylo ve vaší hlavě. Je velmi nutné zbavit se toho, protože tím očistíte i svou psychiku. Pokud u některých adeptů jógy nedojde k podobným jevům, je vše v pořádku. Jestliže se už nic neděje, pak to znamená zdraví v příslušné oblasti. Tato cvičení je doporučeno provádět 4x ročně. Je dobré zvolit začátek jara, léta, podzimu a zimy. Dr. Citananda uvádí možnost narovnání chrupavek našeho nosu. Dle jeho názoru dochází k deformaci nosu v důsledku nadbytečného kysličníku uhličitého. V důsledku cvičení může dojít k narovnání příslušných oblastí nosu.

Mezi nádechem a výdechem je vždy jedno případně dvou-vteřinová zádrž, která vám zároveň poskytne možnost správného soustředění. Anunastrika bhastrika léčí nejenom rýmu, ale i mnoho alergií, sennou rýmu a přecitlivělost na prach. Celkem je asi 80 druhů tohoto onemocnění.

Obvykle se po 6ti dnech cvičení správně všechno vyčistí a potíže ustanou. Ve vážných případech zařadíme po 6ti dnech krátkou přestávku a cvičení ještě 2x až 3x opakujeme.

Tomu, kdo má podobné potíže, doporučuji určitě vyzkoušet. Praktikování jakýcholiv cvičení z jógy obvykle nikoho nezklamalo.






Jan Werich

19. září 2012 v 18:04 Jen tak o všem možném



BEZ KOMENTÁŘE






Dalajlámovo poselství k miléniu

19. září 2012 v 15:40 K zamyšlení


Návod pro život.

1. Vezměte v úvahu, že velká láska a velké skutky zahrnují velké riskování.
2. Když prohrajete, nenechejte si ujít ponaučení proč.
3. Držte se tří R:
Respektu vůči sobě
Respektu vůči ostatním
Responsibility
- zodpovědnosti za všechny svoje činy.
4. Pamatujte si, že když nedostanete to, co chcete, je to někdy skvělý zásah štěstí.
5. Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit.
6. Nedovolte, aby malé neshody zranily velké přátelství.
7. Když si uvědomíte, že jste udělali chybu, udělejte okamžitě kroky k její nápravě.
8. Každý den buďte nějaký čas o samotě.
9. Otevřete svojí náruč změně, ale nevzdávejte se při tom svých hodnot.
10. Pamatujte si, že mlčení je někdy ta nejlepší odpověď.
11. Žijte dobrý, čestný život. Až potom zestárnete a budete se dívat zpět, budete se moci z něho těšit podruhé.
12. Milující atmosféra ve vaší domácnosti je základem vašeho života.
13. Při neshodě s vašimi milovanými, řešte pouze přítomnou situaci. Nevynášejte na světlo minulost.
14. Sdílejte svoje poznatky. Je to způsob, jak dosáhnout nesmrtelnosti.
15. Buďte jemní k Zemi.
16. Jednou do roka se vypravte někam, kde jste nikdy před tím nebyli.
17. Pamatujte si, že nejlepší vztah je ten, ve kterém vaše vzájemná láska je větší, než vaše vzájemné potřeby.
18. Posuzujte svůj úspěch tím, čeho jste se museli vzdát, aby jste ho dosáhli.
19. Přistupujte k lásce a vaření s hravou bezstarostnou odevzdaností.