Prosinec 2012

Pozdrav slunci

28. prosince 2012 v 17:59 Jóga (hathajóga, mudry, mantry, jóga smíchu atp.), čchi kung a další čínské cvičení Falun Gong





https://www.youtube.com/watch?v=YDZOVF4CdKM


SÚRJA NAMASKÁR
Jeden z pozdravů slunci

Právě tento popisuje ve své knize André Van Lysebeth a právě tento Pozdrav slunci jsme si vybrali k provádění v našich kurzech.

Jedná se o příjemnou, snadno zapamatovatelnou sestavu dvanácti poloh, které se několikrát opakují.
Pozdrav slunci lze provádět i samostatně.
Můžeme jej ale také provádět před vlastními ásanami pro rozcvičení těla, protože
uvádí v pohyb všechno svalstvo, jež se protahuje, zahřívá, posiluje a připravuje na cvičení ásan. Při jeho provádění se prohlubuje dýchání, stejně jako srdeční činnost, aniž by cvičení vedlo k námaze, nebo k zadýchání.

Pozdrav slunci není nijak složitý. Ve skutečnosti se skládá ze šesti pohybů, jež se opakují v obráceném sledu.
Při učení začínáme pohyby 1, 2, 3, 4 a pak se vracíme polohami 10, 11, 12.
Pak se teprve naučíme pohyby číslo 5 až 9. Jakmile tyto budeme dobře znát, zařadíme je na správné místo.
Pozdrav slunci pak bude úplný.



A ještě si připomeneme účinky cvičení sestavy SÚRJA NAMASKÁR

Súrja namaskár může být prováděn každým, ať jednotlivě, nebo ve skupině, za každého období, protože je možno jej provádět v místnosti stejně jako na vzduchu.

Súrja namaskár nezabere než několik minut denně (od tří do deseti).

Súrja namaskár neomezuje svůj účinek jen na části těla, působí na celý organismus.

Súrja namaskár nic nestojí, nevyžaduje ani zvláštní vybavení ani nákladný materiál; stačí prostor dvou metrů čtverečních.

Súrja namaskár posiluje trávicí ústrojí, neboť postupně natahuje a stlačuje břicho; masíruje vnitřnosti (játra, žaludek, slezinu, střeva, ledviny), urychluje trávení, odstraňuje zácpu, předchází dyspepsii (porucha trávení).

Súrja namaskár posiluje břišní svalstvo a působí tak na udržení vnitřních orgánů na správném místě. Jsou vyloučeny zástavy krevní v břišních orgánech.

Súrja namaskár synchronizuje pohyb a dýchání, do hloubky provětrává plíce, okysličuje krev a detoxikuje ji vytlačováním kysličníku uhličitého a škodlivých plynů dýchacími cestami.

Súrja namaskár zvyšuje srdeční činnost a prokrvení v celém organismu, což je rozhodující pro zdraví, potlačuje vysoký krevní tlak, srdeční palpitace a navíc zahřívá končetiny.

Súrja namaskár posiluje nervový systém díky střídavému natahování a ohýbání páteře, reguluje funkce sympatiku a parasympatiku, podporuje spánek, zlepšuje se pamět.

Súrja namaskár odstraňuje starosti a uklidňuje úzkostlivé. Nervové buňky se uzdravují pomaleji než ostatní; pravidelné a pilné praktikování pozdravu slunci však zajišťuje postupně jejich normální funkci.

Súrja namaskár stimuluje a normalizuje činnost žláz s vnitřní sekrecí, zejména štítné žlázy, a to kompresivními pohyby krku.

Súrja namaskár osvěžuje pokožku. Kůží odchází velké množství toxinů, neboť dobře prováděné cvičení vede k lehkému zapocení.
Avadhádský rádža doporučuje dokonce cvičit až k důkladnému propocení. V Indii s přihlédnutím k danému klimatu k tomu stačí několik minut. V našem podnebí toho není zapotřebí. Pokožka září zdravím a omládne.

Súrja namaskár zlepšuje svalstvo na celém těle: na krku, ramenou, na zápěstí, prstech, na zádech, v bederní krajině, v oblasti břišních svalů, stehna, lýtka, kotníků na nohou - a to bez ztěžknutí či hypertrofie svalstva. Posílit zádové svaly představuje jednoduchý a přitom účinný prostředek boje proti ledvinovým chorobám.

Súrja namaskár upravuje vzhled a držení poprsí dívky a ženy. Prsa se normálně rozvíjejí, ňadra se stávají (či znovu stávají) pevná a pružná stimulací žláz a posílením prsního svalstva.

Súrja namaskár upravuje činnost dělohy a vaječníků, odstraňuje menstruační nepravidelnosti stejně jako usnadňuje porod.

Súrja namaskár působí preventivně proti vypadávání vlasů a oddaluje šedivění.

Súrja namaskár vyrovnává účinek nošení vysokých podpatků, nošení úzkých střevíců, pasů, límců a ostatních svírajících částí oděvů, předchází plochým nohám a posiluje zánártí.

Súrja namaskár odstraňuje tukové polštářky, zejména tuk v oblasti břicha, na bocích, na stehnech, na krku a bradě.

Súrja namaskár zmenšuje abnormální vyčnívání ohryzku díky předklonům krku a rytmickému stlačování štítné žlázy.

Súrja namaskár odstraňuje nepříjemné tělesné zápachy, neboť toxiny odcházejí normálními cestami: kůží, plícemi, střevy a ledvinami.

Súrja namaskár zvyšuje odolnost proti nemocem.

Súrja namaskár formuje lidské tělo, aniž by způsobovalo svalovou hypertrofii. Snižuje přebytek tuku.

Súrja namaskár dodává půvab a krásu pohybům a připravuje obecně k provádění sportů.

Súrja namaskár podněcuje a udržuje mladistvý duch, což představuje neocenitelný trumf. Je nádherné vědět, že jsme připraveni čelit potížím života a vytěžit z nich maximum skutečných radostí.

Súrja namaskár zajišťuje zdraví, sílu, dlouhověkost, na něž má každý člověk nárok.



Samozřejmé je, že tyto slibované účinky může zajistit jenom pravidelné a poctivé praktikování sestavy Súrja namaskár.
Pak opravdu zajišťuje zdraví, trvalou energii a vrací starším lidem jejich mládí. Jako každé jógové cvičení musí být i toto sladěné se správným dýcháním.
Zaznamenejte si své současné míry: obvod stehen, pasu, obvod hrudníku, bicepsů, obvod krku. Za šest měsíců proveďte porovnání a budete přesvědčeni.

Na každé jednotlivé pozici pracujte zvlášť několik dní. Je účelné začít jednoduchými. Nesnažte se dosáhnout dokonalosti najednou. Je třeba si uvědomit, že při cvičení je stále co zdokonalovat. Důležité je pravidelné opakování.
U většiny popisů súrja namaskáru chybí důležitý údaj: rychlost pohybů. Proto také mnoho lidí provádí pozdrav slunci v rytmu, popř. pomalosti ásan. To ovšem není správné. Až se dobře seznámíte s jednotlivými částmi pozdravu slunci, provedete dvanáct příslušných pohybů během dvaceti vteřin.
Prvním cílem je dosáhnout patnácti súrja namaskár během pěti minut. Po šesti měsících by bylo vhodné jich udělat čtyřicet za deset minut. Tuto dávku je možné rozdělit do dvou částí. Pět minut ráno a pět minut večer před spaním.
Ženy neprovádí cvičení během prvních dnů menstruace, budoucí maminky mohou provádět cvičení do začátku pátého měsíce těhotenství a po porodu je třeba konzultovat s lékařem a začít se cvičením postupně.

Prvořadé u cvičení je soustředění a pro každý pohyb aktivní zapojení psychiky.
Ráno můžeme cvičit první části pozdravu pomaleji , protože svaly ještě nejsou rozcvičeny. Doporučuje se cvičit směrem k vycházejícímu slunci, nebo alespoň k východu, večer k západu.
Pokud znáte a cvičíte jiný pozdrav slunci, pokračujte v něm. Všechny varianty jsou užitečné. Není však správné je směšovat.
U některých variant je střední část cvičení, tj. mezi oběma polohami ve formě obráceného V, nahrazena jakoby ponorným, velmi elegantním pohybem, který však vyžaduje velice solidní zápěstí, paže a ramena, pružná záda a dobře vyvinuté břišní svalstvo.

Znovu opakuji, že důležité je synchronizovat dýchání a pohyby. Obtížnost je jenom zdánlivá. Pokud skloubíme pohyby s dýcháním, provedeme pozdrav slunci bez zadýchání a bez únavy.






MANDALY

23. prosince 2012 v 17:20 K zamyšlení




Co to je mandala.

Mandala znamená kruh, nebo dokonce magický kruh a ačkoli toto slovo pochází z východu, samotná mandala je nadkulturním symbolem jednoty vyskytujícím se ve všech dobách, kulturách i náboženstvích. V nejširším slova smyslu jsou mandaly diagramy, které ukazují jak se chaos stává harmonickou formou. Nejstarší obrazce tohoto druhu se vyskytují už v paleolitu. Mandaly se také dají najít v půdorysu staveb ze starého Egypta, Babylónu a Jávy.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Mandala
Na tomto odkazu se dočtete mnohem více.
A nyní se na něco podívejte.

https://www.youtube.com/watch?v=KlE3Jo1tH5k

... nejsou tohle ty nejkrásnější MANDALY?