Srpen 2017

Co pomáhá obnově nervových buněk

29. srpna 2017 v 16:47 | přišlo emailem bez jména autora článku |  Články



Co pomáhá obnově nervových buněk

Obnova neuronů v mozku dospělého člověka byla po dlouhou dobu pokládána za
vyloučenou věc. Vědci se domnívali, že neurogeneze - vytváření neuronů - je
záležitostí dětského a velmi mladého věku a že s věkem zanikající neurony
nejsou ničím nahrazovány. Přesto se od 60. let 20. století objevovaly i jiné
názory. V roce 1998 byl prokázáno, že teorie o vymírajících, ničím
nenahrazovaných neuronech, není pravdivá. K neurogenezi dochází i v dospělém
věku. Po roce 2000 se pak objevují nová a nová zjištění. Bylo doloženo, že
jednou z důležitých oblastí vzniku nových neuronů je jedna část hippocampu,
oblasti důležité krom jiného pro lidskou paměť. A také že nové vytvářené
neurony se plně funkčně zapojují do už existující neuronové sítě.

Co je ve skutečnosti brzdou neurogeneze? Především stres, deprese a různé
psychoaktivní látky. To vše ji dokáže dočasně úplně zastavit. Narušuje ji
alkohol, nikotin, kokain a další látky. Ztráta nebo zbrzdění neurogeneze se
negativně projevuje na paměti a jiných poznávacích funkcích.

Neurogenezi naopak příznivě ovlivňují fyzická aktivita a aktivní duševní
činnost - v podstatě jakákoli: četba, luštění křížovek, různé kvízy,
setkávání s přáteli, koníčky, návštěva muzea či výstava i obyčejná
procházka.


Zázračná schopnost neuroplasticity aneb Starého psa novým kouskům..?

Mozek je tedy schopen sebeobnovy. A nejenom to. Mozek se ustavičně mění a
přizpůsobuje vnějšímu prostředí, optimalizuje svou činnost podle životních
podmínek svého nositele. Je-li poškozen úrazem nebo zdravotní příhodou
(například mozkovou mrtvicí), dokáže své funkce přenést do nepoškozených
úseků i z jedné hemisféry do druhé. Člověk se dokáže učit se novým věcem a
vytvářet si nové návyky v každém věku.

Mozek ovlivňují naše každodenní jednání, způsoby činnosti, kterými ho
zatěžujeme i ustálené zvyky. Aby se jeho podivuhodné schopnosti mohly
projevit, musí člověk být aktivní a veškerými možnými cestami činnost svého
mozku stimulovat.

Co podporuje tvorbu nových neuronů?

1. Fyzická aktivita

Fyzická aktivita a proces neurogeneze spolu těsně souvisejí. Zvýšená tepová
frekvence a průtok krve cévami například při sportovních aktivitách zvyšují
v mozku hladiny faktorů podporujících neurogenezi. Fyzická aktivita rovněž
podporuje vyplavování endorfinů, a snižuje tak hladinu stresových hormonů
(především kortizolu). Zároveň stoupá úroveň testosteronu, který neurogenezi
podporuje také. Chceme-li se bránit negativním projevům stárnutí těla i
mozku, je fyzická aktivita skvělou volbou. Spojuje oba tyto cíle. A nemusíme
zrovna zvedat činku nebo cvičit na strojích ve fitku. Stačí pravidelná
energická procházka, plavání, tanec nebo jízda na kole. Posílíme ochabující
svalstvo, prokrvíme pokožku a současně tímto příjemným způsobem zvýšíme
svoji mentální kapacitu.

Jinak řečeno, jakákoli činnost snižující napětí a stres podporuje
neurogenezi. Stačí si vybrat aktivitu, která bude vyhovovat vašemu vkusu,
která vás bude bavit.

2. Čilá mysl

Existuje mnoho způsobů, jak si zachovat svěží, pružnou a čilou mysl. Pomoci
nám v tom mohou nejrůznější činnosti. Ponecháme teď stranou výše uvedené
aktivity fyzické a zdůrazníme:

četbu - čtěte každý den; četba nutí k přemýšlení a hledání souvislostí,
podporuje představivost a budí zájem o všechno kolem, včetně jiných možných
druhů mentální aktivity;
studium nebo rozvíjení znalosti cizího jazyka;
hru na nějaký hudební nástroj, poslech hudby, zpěv;
kritické vnímání skutečnosti, hledání nových faktů, zkoumání a nalézání
pravdy;
otevřenost všemu novému, vnímavost vůči okolí, styk s jinými lidmi,
cestování, objevování přírody a světa, zájmy a koníčky.
velmi nedoceněnou a přitom velmi účinnou metodou podpory mozkové
činnosti je psaní rukou - podporuje paměť, rozvíjí představivost, aktivuje
mozková centra koordinující pohyb svalů, jichž se do procesu psaní zapojuje
až 500; dalším přínosem je uchování hybnosti a pružnosti kloubů a svalů
ruky, koordinace jemné motoriky.

3. Výživa

V souvislosti s naším tématem si musíme připomenout, že lidský mozek je ze
70 procent tvořen tukem. Tuk je součástí každé tělesné buňky, tedy i těch
mozkových, kde v podobě takzvaného myelinu jako jakási izolace obtáčí
nervová zakončení. Mozkové buňky si ho tvoří z cukrů, nečekají tedy, až jim
ho "potravou dodáme". Daleko více jde o to, abychom konzumovali tuky zdravé,
nepodporující vznik a rozvoj zánětu. Velkým přínosem pro zdraví jsou jistě
tuky obsahující nenasycené mastné kyseliny omega-3.

Řada lidí, když slyší pouhé slovo "tuk", začne se ošívat. Milovníci štíhlé
linie nakupují výrobky netučné nebo se sníženým obsahem tuku. Tyto výrobky
jsou nezdravé a často přímo škodlivé, protože tuk je v nich nahrazován
cukrem či jinými přísadami.

Zavrhovat šmahem veškerý tuk ve stravě je velká chyba. Jeho omezování musí
být přísně výběrové. Ztužené tuky v margarínech a průmyslově zpracovávaných
potravinách jsou pro tělo vysloveně jedovaté. Nenasycené mastné kyseliny
jsou pro něj naopak přínosem. Bez tuků tělo není schopné absorbovat vitamíny
A, D, E a K, které jsou rozpustné právě jenom v tucích. A všechny mají velký
význam pro činnost mozku. Stejně tak ale potřebujeme tuky nasycené, obsažené
v přírodních zdrojích, například ve vejcích, másle nebo sýru. Zdravá
konzumace tuků je tedy především otázkou výběru a míry.

Nízkokalorická výživa je dobrá věc, musí však být pestrá a vyvážená.
Každý ví, že mozek má velkou spotřebu energie. Po ránu dbejte na to,
abyste jí tělu dostatek dodali. Ovesné vločky s jogurtem a lžičkou medu se
mu určitě budou líbit :).
V průběhu celého dne nezapomínejte dostatečně pít. Čistou, nesycenou
vodu.



4. Třikrát "S"

Slunce - zdravé vystavení těla působení slunečních paprsků - to znamená
na 10-15 minut odhalit paže, výstřih, tvář - umožňuje tvorbu vitamínu D v
pokožce. Ten působí na růst hladiny serotoninu a mozkových faktorů přímo
podporujících neurogenezi.
Spánek - respektive jeho dostatek či nedostatek zásadním způsobem
ovlivňuje mozkovou činnost. Nedostatek spánku prokázaně zbrzďuje neurogenezi
v hippokampu, porušuje rovnováhu hormonů a způsobuje roztržitost, neurčitost
a zmatenost myšlenkové činnosti.
Sex - prokázaně zvyšuje vyplavování hormonů štěstí, endorfinů, snižuje
úzkost a napětí, snižuje stres a podporuje neurogenezi.

5. Meditace

Pozitivní přínosy meditace lidskému mozku a zdraví obecně jsou opravdu
důkladně vědecky zdokumentovány. Bylo opakovaně prokázáno, že pravidelná
meditace vede k nárůstu šedé mozkové hmoty ve více oblastech mozku včetně
hippokampu.

Meditace stimuluje rozvoj některých poznávacích schopností, zejména
pozornosti, paměti a soustředěnosti.
Umožňuje jasnější chápání reality, soustředění na přítomnost,
nezatěžování mysli minulostí či obavami z budoucnosti.
Během meditace mozek pracuje v jiném rytmu. V prvních fázích meditace
vykazuje zvýšenou aktivitu, která se projevuje vyšší amplitudou alfa vln. S
postupem meditace do dalších fází v něm pak vznikají delta vlny, které
souvisejí s tělesnou regenerací.
Meditace prováděná ve večerních hodinách mozek aktivuje a zároveň
zvyšuje produkci melatoninu, který je přímou součástí procesu neurogeneze.
Tělo se uvolňuje.


Unikátní cvičení

16. srpna 2017 v 12:47 | přišlo mi emailem od kamarádky Aleny N. |  Jóga (hathajóga, mudry, mantry, jóga smíchu atp.), čchi kung a další čínské cvičení Falun Gong

Unikátní cvičení předcházející onemocněním vnitřních orgánů. Doporučujeme každému!


Toto cvičení ze "Šesti pravidel zdraví" Nishi Katsuzōa pomáhá zdraví nejenom upevnit; může ho také obnovit.
Cvičení "Spojení chodidel a dlaní"

Toto cvičení neaktivuje pouze páteř, ale také vnitřní orgány, především bránici. Ta se podle taktu našeho dechu vyklenuje jako tlakové čerpadlo, stlačí játra, střeva, slinivku, lymfatické cesty i cévy, a tím stimuluje zásobování orgánů břišní dutiny krví. Plní tedy důležitou funkci pomocníka srdce: pohání krev.

Cvičení uvádí do rovnováhy všechny svaly a nervy, nastoluje harmonii mezi všemi částmi těla, mezi vnitřními orgány a tělesnými systémy. "Spojení chodidel a dlaní" by měly rozhodně cvičit všechny ženy, bez ohledu na věk, zvláště pak ty, které sportují, pracují vestoje nebo jsou těhotné.

Žena, která bude toto cvičení každé ráno a večer praktikovat, nebude mít nikdy gynekologické problémy. Je velmi účinné při gynekologických onemocněních, při neplodnosti, ohybu dělohy, cystách vaječníků, myomu dělohy, endometritidě, zánětu pochvy, amenoree i bolestivé menstruaci. Každodenní cvičení předchází a léčí nemoci pohlavních orgánů žen i mužů.




Těhotné ženy si usnadní porod, budou-li cvičení provádět po půldruhé minutě ráno a večer. Jeho efektivitu jednohlasně potvrzují všechny ženy, které se jím pravidelně zabývaly. I ženy, jejichž první porod byl obtížný, mohou si pravidelným cvičením další porod velmi ulehčit. 3-5 dnů po porodu je možné se cvičením začít znovu.

Co nám toto cvičení přináší

Symetrická poloha těla, kterou při cvičení zaujímáte:

- napomáhá nastolení rovnováhy mezi silami těla a duše;

- obnovuje rovnováhu mezi konstruktivními a destruktivními procesy v organismu, mezi jednotlivými úseky nervového systému, cév, svalů, pravé a levé poloviny těla a končetinami;

- zlepšuje funkci nadledvinek, pohlavních orgánů a tlustého střeva;


Cvičení má dvě části, z nichž první (úvodní) zintenzivňuje činnost bránice a posiluje buněčné dýchání. Cvičit je třeba nahý. K základní části cvičení přecházíme teprve když na ni tělo připravíme.

Každé ze zadání úvodní části (body 1-9) provedeme desetkrát.

Výchozí pozice: ležíme rovně na zádech na pevné podložce, šíji a hlavu podepírá tvrdý váleček, chodidla semknutá, nohy jsou v kolenou maximálně rozevřené, spojené dlaně máme položeny na prsou.
Provedení úvodní části:

1. Tiskněte proti sobě bříška prstů obou rukou.

2. Nejprve tlačte bříšky prstů jedné ruky na bříška prstů druhé ruky a potom celou pravou dlaní na dlaň levou a levou dlaní na dlaň pravou.

3. Tlačte stisknuté dlaně proti sobě navzájem.

4. Ruce se semknutými dlaněmi protáhněte na celou jejich délku a založte je natažené za hlavu. Projeďte jimi pomalu přes obličej až do pasu, jako byste dělili tělo podélně na dvě půlky. Prsty přitom stále musejí směřovat k hlavě. Opakujte tento pohyb nahoru a dolů.

5. Semknuté dlaně teď obraťte prsty směrem k nohám a pohybujte jimi podél středu těla zdola nahoru.

6. Paže se semknutými dlaněmi natáhněte co možná nejvíc a dělejte nad tělem pohyb, jako když chcete vzduch rozseknout sekyrou.

7. Dlaně stále držte semknuté a paže protahujte v celé jejich délce nahoru a dolů.

8. Silně stisknuté dlaně umístěte nad solární pletení (zhruba nad žaludkem) a semknutými chodidly pohybujte dopředu a dozadu asi na jednu až půldruhé délky chodila. Dlaně musejí zůstat pevně spojené.

9. Pohybujte semknutými dlaněmi a chodidly současně dopředu a dozadu a snažte se tak uvolnit obratle (opakovat můžete až jedenašedesátkrát).
Základní část
Provedení základní části:

Semknuté dlaně položte na prsa kolmo k tělu jako anténu a zůstaňte v poloze ležícího lotosu (podobá se pozici "Lotos" v józe prováděné vsedě, vy však se jí přiblížíte vleže).

Zavřete oči a zůstaňte v této poloze 5-10 minut. Chodidla jsou stále semknutá, kolena co nejvíce rozevřená do stran.

Cvičení provádějte ráno a večer a pokud máte možnost, pak i během dne.