Listopad 2017

Kineziologie jako jedna z metod alternativní mediciny

24. listopadu 2017 v 21:30 Jóga (hathajóga, mudry, mantry, jóga smíchu atp.), čchi kung a další čínské cvičení Falun Gong


Kineziologie, jak se o ní hovoří v tomto článku, je jednou z metod
alternativní medicíny. Vychází ze studia svalů a pohybů těla (z řeckého
kinesis - pohyb). Cílem kineziologických postupů je udržování rovnovážného
zdravotního stavu s využitím svalů lidského těla. Jsou založeny na poznatku,
že každá skupina svalů má vztah k dalším částem těla - k jednotlivým
orgánům, zažívacímu ústrojí, žlázám, kostem a krevnímu oběhu.

Tato sestava vám nezabere mnoho času, zato však přinese mnoho užitku. Deset
minut každý den - a podstatně se zvýší úroveň vaší životní energie, budete
odolnější vůči stresu a zapomenete na nemoci.
Krom toho může sestava posloužit jako blesková terapie při bolesti v zádech,
bolestech hlavy, trávicích potížích, psychických problémech souvisejících s
únavou, s potížemi se soustředěním a změnami nálad.

1. Proklepávání štítné žlázy

Štítnou žlázu najdeme pod podbradkem, uprostřed hrdla. Kineziologie ji
pokládá za jakýsi centrální řídící pult lidské životní energie.

Sevřete ruku ve volnou pěst a opatrně jí desetkrát poklepejte na hrdlo
směrem k hrudi. Pak zhluboka nadechněte a vydechněte. Cvičení několikrát
opakujte.

2. Doteky čela

Prsty obou rukou se dotkněte vystupující čelní kosti na obočími. Zavřete oči
a tiskněte tyto body tak dlouho, dokud nepocítíte zrychlení pulsu. Na závěr
několikrát kolem dokola zakružte očima. Doporučuje se opakovat toto cvičení
několikrát denně, stejně jako následující: jednu dlaň si přiložte na čelo,
druhou zezadu na krk, blíže k zátylku. V této poloze ruce s lehkým tisknutím
hlavy ponechte 1-2 minuty.

Při emocionální zátěži poklepávejte prstem po středu obočí. Uvolníte se a
zbavíte se úzkosti.

3. Masáž uší

Masírujte ušní boltce palcem a ukazováčkem, dokud neucítíte teplo v celém
uchu. Nejlépe je přiložit palec z týlní strany boltce a ukazováček zepředu.
Po masáži boltec lehce odtahujte dozadu, dokud neucítíte tah v kůži.

4. Dýchání

Povrchní dýchání vyvádí mozek i tělo z rovnováhy. Přednost má mozek, a tělo
je tak odříznuto od přístupu ke kyslíku nezbytného k plnění dalších
důležitých životních funkcí. I v mozku dochází k odpojení sekundárních
obvodů přežití. Svaly, zbavené tímto způsobem přesných signálů z centra,
nefungují správně, stahují se nebo ochabují.

Plný, hluboký, kontrolovaný dech udržuje rovnováhu těla i mozku. Když se
zhluboka nadechneme, proniká kyslík hluboko do organismu. Při výdechu jsou
toxiny přirozeně vyplavovány pokožkou nebo jinými cestami.

Vědomé, regulované hluboké dýchání nahlížejte jako to nejlepší fyzické
cvičení pro celé tělo.

5. Energetizátor

Toto cvičení uvolňuje svaly trupu. Zvyšuje hladinu kyslíku v krvi, uvolňuje
svaly ramen a šíje. Probudí doslova celý organismus, zvláště po dlouhé
únavné práci u počítače nebo dlouhém sezení.

Položte ruce před sebe na stůl. Podbradek přitiskněte k hrudi. Cítíte
natažení zádového svalstva a uvolnění ramen. S hlubokým nádechem zakloňte
hlavu dozadu, prohněte se v zádech a uvolněte hrudní koš. Vydechněte, znovu
uvolněte záda a přitiskněte podbradek k hrudi.

Cvičíte-li tento cvik 5-10 minut, dojde ke stimulaci a zvýšení koncentrace
pozornosti. Tělo vykonává pohyb aktivující vestibulární aparát, povzbuzující
mozek a uvolňující ramenní pletenec. Projevuje se to zlepšením sluchu a
posílením cirkulace kyslíku. Tím je ulehčena práce nervové soustavy. Při
práci u počítače je toto cvičení nenahraditelné. Cítíme se po něm aktivní,
plní energie a připraveni na myšlenkovou činnost.

6. Energetická zívnutí

Masírujte svaly v okolí čelistního kloubu. Najdete ho mezi dolní čelistí a
spánkovou kostí, přímo proti ušnímu otvoru. Tento kloub spojuje horní a
dolní čelist. Prochází jím stvoly pěti hlavových nervů přenášejících
senzorické informace z obličeje, očních svalů, jazyka a úst a aktivujících
obličejové svaly, oči a ústa při žvýkání a vydávání zvuků.

Jsme-li ve stresu, čelist se často svírá a průchod impulsů touto oblastí je
omezen. Energetická zívnutí uvolňují obličej a postup senzorické informace
je efektivnější.

Pokud mají děti problém se čtením, může příčinou být zraková nesladěnost. Ze
stresu mohou také špatně slyšet. Napětí v čelistním kloubu jim může bránit v
řeči, což má dopad na myšlení. Energetická zívnutí mají na tyto problémy
velmi dobrý dopad. Díky uvolnění svalů a zlepšení funkce nervů
procházejících čelistním kloubem se zlepšují všechny oční funkce s nimi
spojené a také práce obličejového svalstva a svalstva dutiny ústní.

7. Čelně-zátylková korekce

Čelně zátylková korekce povzbuzuje krevní zásobování mozku, pomáhá zbavit se
strachu a tlaku minulých zážitků. Doporučujeme spojit ji s pozitivním
myšlením: dýchat a vizualizovat si sebe sama takové, jakými chcete být,
svobodné a radostné. Cvik sám je velmi prostý: jednu ruku položíme na čelo,
druhou na zátylek. Držíme do té doby, než pod rukou na čele ucítíme puls.
Signalizuje to stimulaci krevního oběhu mozku.


Moudrá slova Jaroslava Duška

13. listopadu 2017 v 21:13 | Jaroslav Dušek


Návod na život podle Jaroslava Duška:

1. Když se ti něco líbí - řekni to.
2. Když se ti něco nelíbí - řekni to.
3. Když se ti po někom stýská, zavolej mu.
4. Když něčemu nerozumíš, zeptej se.
5. Když se chceš s někým setkat, pozvi ho.
6. Když něco chceš, popros.
7. Nikdy se nehádej.
8. Chceš-li, aby ti porozuměli, vysvětluj.
9. Když ses provinil, řekni to rovnou a nehledej výmluvy.
10. Mysli vždy na to, že každý má svou pravdu - a ta se nemusí vždycky shodovat s tvou vlastní.
11. Nestýkej se se špatnými lidmi.
12. Nejdůležitější v životě je láska. Všechno ostatní jsou zbytečnosti.
13. Naše problémy jsou pouze v naší hlavě.
14. Okolní svět není ani dobrý ani špatný - je mu zcela lhostejné, jestli existuješ.
15. Z každé události se snaž získat pro sebe něco užitečného.
16. Nebuď suchar.
17. Pamatuj, že nikomu nejsi nic dlužen.
18. Nezapomeň, že nikdo není nic dlužen tobě.
19. Nelituj ani času ani peněz na štěstí z poznávání světa.
20. V životě vždycky spoléhej pouze sám na sebe.
21. Věř svým pocitům.
22. K ženám (ostatně i k mužům), stejně jako k dětem buď trpělivý a trochu shovívavý.
23. Pokud máš špatnou náladu, zamysli se nad tím, že až zemřeš, nebudeš mít ani tu
24. Žij dneska, protože včerejšek už není a zítřek být ani nemusí.
Jaroslav Dušek
... a taky


Hořčík a jeho nedostatek

6. listopadu 2017 v 18:05 | http://www.ireceptar.cz/zdravi/tretina-lidi-v-republice-trpi-nedostatkem-horciku-nejste-mezi-nimi/ |  Různé rady

Třetina lidí v republice trpí nedostatkem hořčíku. Nejste mezi nimi?

Nedostatek hořčíku snižuje kvalitu života, vede k únavě i poruchám spánku. Zvyšuje výskyt i závažnost komplikací diabetu a ohrožuje na životě nemocné trpící srdečními a cévními chorobami.
Mnozí z nás v současné době pociťují chronickou únavu, nesoustředěnost, poruchy spánku nebo svalovou slabost. Příčiny těchto problémů se neodhalují snadno, v mnoha případech ale mohou souviset s nedostatkem hořčíku. Nedostatkem hořčíku trpí téměř každý třetí člověk v České republice - prokázala to studie provedená Centrem pro výzkum a vývoj Lékařské fakulty UK a Fakultní nemocnice v Hradci Králové pod vedením renomovaného odborníka na výživu prof. MUDr. Zdeňka Zadáka, CSc.
Výzkum také prokázal, že po 45. roce věku se riziko nedostatku hořčíku v těle zvyšuje a že příčinou je především nevhodná a nevyvážená strava bohatá na tuky a cukry a naopak chudá na vhodné zdroje hořčíku. Nedostatek hořčíku přitom může závažně ovlivnit správné fungování lidského organismu.
Nedostatek hořčíku způsobuje únavu a náchylnost ke stresu
Kite_rin / Shutterstock.com

Hořčík čili magnézium

  • přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání
  • je důležitý pro obranyschopnost organismu
  • zajišťuje normální funkci energetického metabolismu
  • je důležitý pro činnost nervové soustavy
  • napomáhá ke správné činnosti svalů
  • ovlivňuje syntézu bílkovin
  • podporuje normální fungování psychiky
  • je nezbytný pro udržení dobrého stavu kostí a zubů
  • podílí se na procesu dělení buněk

Když je ho nedostatek

Většina hořčíku se v našem těle vyskytuje v kostech a zubech, méně pak i v tkáních a krvi. Mezi nejzávažnější problémy způsobené nedostatkem hořčíku patří srdeční arytmie, nedostatečné vylučování inzulínu a svalové křeče. Jeho nedostatek se projevuje také bolestmi hlavy, celkovou únavou, neschopností se soustředit, bolestmi a křečemi svalů, zácpou, náchylností ke stresu a mnoha jinými poruchami. Zvýšit příjem hořčíku bychom měli při trvalém stresu, zvýšené fyzické aktivitě, ale také v těhotenství, v období kojení, při oslabení organismu chorobou či zvýšenou teplotou a také po požití většího množství alkoholu.
Potraviny bohaté na hořčík
Evan Lorne / Shutterstock.com

"V našem současném jídelníčku je přítomnost hořčíku na spodní hranici. Je zajímavé, že například v jablkách se dnes nachází o 50 % méně hořčíku než v 80. letech. Velké množství hořčíku se z potravin ztrácí technologickým zpracováním," vysvětluje prof. Zadák. Denní příjem hořčíku by měl být 400-420 mg u mužů a těhotných nebo kojících žen. Ostatní ženy by pak měly přijímat okolo 300-320 mg hořčíku denně.
Bohaté na hořčík jsou luštěniny, čerstvá listová zelenina, ořechy, mořské ryby či banány. Ideálním zdrojem jsou minerální vody, protože minerály se z vody do organismu lépe vstřebávají. "Minerální voda je přirozeným a dobře dostupným zdrojem minerálů (a tedy i hořčíku), které dokáže tělo efektivně zužitkovat," dodává prof. Zadák. Pro každodenní užití jsou vhodné středně mineralizované vody s nižší koncentrací sodíku.
Autor Soňa Havlová.